Apartmanlarda İş Güvenliği Nasıl Uygulanır?
Apartman ve sitelerde, uygulama kapsamında yer alıp, apartmanlarda iş güvenliği içinde bulunan hizmetler, tehlikeli ve çok tehlike olarak sınıflandırılır. İş sağlığı ve güvenliği kanunu çerçevesinde apartmanda yer alan işyerleri daha az tehlikeli sınıfta yer almaktadır. Yönetmelik bu anlamda, eğer dış cephe temizliği ile mekanik ve teknik çalışmalar yapılacak ise bu tür işleri tehlikeli sınıfında gösteriyor. Kapıcıların çalıştırıldığı apartmanlarda, yasa binaların genel temizliği olarak adlandırdığından, bu iş kolu az tehlikeli olan kapsamda yer alıyor. Bu anlamdaki az tehlikeli iş yerleri için; iş güvenliği uzmanı, sağlık personeli ve işyeri hekimi zorunlu olarak yasada kendisine yer buluyor.
Risk Analizi Nedir? Risk Analizi Nasıl Yapılır?
Apartman İş Güvenliği Uygulaması Kapsamında Yer Alan Detaylar Nelerdir ?
Apartman işçilerinin, iş yeri olarak tanımlayabileceği alanlar; apartman sakinlerinin dairelerinin dışında kalan tüm ortak alanlar olarak nitelendirilir. İşverenler, iş yerinden, iş yeri sağlık ve güvenliğinin sağlanması konusunda gerekli tüm tedbirleri almakla yükümlüdür.
Eksik ekipman var ise ya da teçhizatlar işyeri personelinden yapması beklenen işlere uygun değil ise, personelini çalışmaya zorlayamaz.
Apartman bina yönetimi, personelin işi yapıp yapmadığını ve güvenlik önlemlerinin denildiği şekilde alınıp alınmadığını kontrol eder ve herhangi bir usulsüzlük durumunda gerekli uyarıları yapmak zorundadır. Aksi halde, personelin ya da işverenin kendi ihmalkârlığından doğan tüm zararları, her iki taraf ortak olarak bölüşmektedir.
Bu tür binalarda yapılacak olan işler için ekstra personele ihtiyaç duyulması halinde, personel geçici olarak işe alınarak günlük yevmiyesi ödenecek şekilde ve apartman iş güvenliği kurallarına uygun şekilde çalıştırılmalıdır.
Apartmanlarda İş Sağlığı Güvenliği Uzmanı Zorunlu mu?
1 Temmuz 2020’den önce küçük işletmelerin mali açıdan zor durumda kalmaması ve yeterli sayıda iş sağlığı ve güvenliği personelinin bulunmaması nedeniyle “az tehlikeli” sınıfta bulunan ve 50’den az çalışanı bulunan işyerleri için İSG uzmanı bulundurma şartı yoktu. Fakat üst üste üç kez ertelenen bu zorunluluk artık kabul edildi ve apartmanlar da dahil olmak üzere birçok işletme için İSG bulundurma zorunluluğu getirildi; fakat bu kez de COVID-19 nedeniyle 2023 yılına tekrar ertelendi. Yasaya göre görevlendirilmeyen her bir iş sağlığı ve güvenliği çalışanı için idari para cezaları kesilecek. Aslında bu kanun 2012 yılından beri var ancak gerçek anlamda yürürlüğe girmesi 1 Temmuz 2020 tarihi ile oldu. Fakat tam anlamıyla 2023 yılında şartları sağlamak gerekiyor. Tek bir apartman görevlisinin bulunduğu apartmanlarda bile iş sağlığı ve güvenliği uzmanı bulundurmak artık zorunlu. Kesilecek olan cezaların aylık periyotta olduğu yani gerekli olan uyumluluğun sağlanmadığı her ay için cezanın tekrar edileceği de belirtilen detaylar arasında bulunuyor.
Apartman İş Güvenliği İçin Gerekli Kaçış Planları
Acil durum eylem planları, yangın alarmları, yangın söndürme cihazları ve herhangi bir mücbir durumda binadan kaçış gibi hazırlıkların önceden iş güvenliği çerçevesinde yapılması gerekmektedir.
Teknik, mekanik, bakım ve onarım gibi çalışmalar için mutlaka gerekli alet ve ekipmanların doğru çalışması ve bunların kullanılması ile ilgili gerekli eğitim işçilere verilmelidir. Aksi halde eğitimi verilmeyen bir alet kullanımından dolayı doğabilecek riskli ve kötü sonuçlar hem işçiyi, hem de işvereni zor durumda bırakabilmektedir.
10 Yılı aşkın tecrübemiz ile ihtiyaç duyduğunuz tüm anlarda yanınızda oluyoruz, 7/24 uzman destek.