İş Kazaları Neden Kaynaklanır?
İş kazaları; iş yeri sınırlarında ya da iş yeri dışında meydana gelen, çalışanın iş esnasında başına gelen kişilerin ölümüne, yaralanmasına ya da sakatlanmasına sebebiyet verebilen; kişinin bedensel ya da ruhsal olarak engelli hale gelmesine neden olabilen durumlardır. İş kazalarına pek çok farklı etken ile beraber çalışan kişilerden ya da iş ortamından kaynaklanan faktörler sebebiyet verebilmektedir.
İş Yeri Hekimi ve İş Güvenliği Uzmanının Görevleri Nelerdir?
İş Kazalarının Doğmasına Neden Olan Faktörler
Çalışanların işlerini sürdürürken koruyucu kıyafetler ve donanımlar kullanmaması
- Dikkatsiz ve dalgın bir halde çalışmak
- Çalışma ortamının düzensiz ve dağınık olması, çalışma ortamlarındaki dikkat dağıtıcı faktörlerin fazlalığı
- Çalışan kişinin işi sürdürürken yorgun, hasta ya da uykulu olması
- Çalışanların bilinçsiz olması, çalışma ortamı içerisinde uygun olmayan ve kendisini tehlikeye atabilecek davranışlar sergilemesi
- Güvensiz ve sağlıksız iş ortamı
- Gerekli önlemlerin alınmaması
İş Kazaları Konusunda Nasıl Önlemler Alınabilir?
İş kazaları maddi ve manevi anlamda büyük olumsuzluklara sebebiyet veren, oldukça üzücü ve ciddi olaylardır. Aynı zamanda iş kazaları her ne kadar aniden gerçekleşen ve sonucunda çok ciddi olumsuzluklara sebebiyet veren olaylar olsa da, ufak önlemler ile dahi önüne kolaylıkla geçilebilir.
- İş sağlığı ve güvenliği kapsamında iş yerinin gerekli olan yasal prosedürleri doğru ve tam bir şekilde yerine getirmesi
- Çalışanlarının bedenlerine ve vücut yapılarına uygun, kaliteli ve sağlam materyallerden üretilmiş koruyucu ekipman ve kıyafetler sağlanması
- Çalışanları iş kazalarına karşı korumak amacı ile bilinçlendirici ve bilgilendirici eğitimler verilmesi
- İş yeri içerisinde tehlike arz edebilecek durumların tespit edilmesi ve bu durumların ortadan kaldırılması
- İş yerinde çalışırken mümkünse daha sağlıklı yöntem ve tekniklerin kullanılması
- İş yerlerindeki çalışma ortamlarının güvenli ve sağlıklı bir şekilde dekore edilmesi
Tüm bunların dışında da iş yerlerindeki çalışma ortamlarının sıklık ile gözden geçirilmesi, tehlike doğurma olasılığı olan tüm faktörlerin doğru bir şekilde tespit edilmesi ve bu faktörlerin yok edilmesi ya da iyileştirilmesi yönünde çalışmalar yapmak da iş kazaları konusunda oldukça önleyici ve işe yarar olacaktır.
İş Kazası İle Karşılaşınca Ne Yapılmalıdır?
Hiçbir iş yerinde bir iş kazasının yaşanması istenmez ancak bazı durumlarda yaşanan iş kazalarında da soğukkanlı ve bilinçli hareket ederek can ve mal kaybının önüne geçilebilmesi mümkündür. Öncelik gayet tabii tekrarlanan ve özenli şekilde uygulanan bir iş güvenliği eğitimleri olmalıdır. Peki, bir iş kazası ile karşılaşınca ne yapılmalıdır? İlk etapta OSGB birimi veya iş sağlığı ve güvenliği bölümü bilgilendirilerek ilk yardıma ihtiyaç duyulan kişilere yardım sağlanmalıdır. İlk yardım eğitimi almış personeller de bunları yaparak birden fazla kişinin etkilendiği iş kazalarında sağlık görevlileri yetişene kadar önemli tedavilerin bir bölümünü gerçekleştirebilir. Görgü tanıklarının ifadeleri alınarak tutanağa geçirilmeli, emniyet birimlerine haber verilmeli, Sosyal Sigortalar Kurumu ve iş yerinin bulunduğu Sigorta Müdürlüğü’ne bildirimde bulunulmalı, Çalışma ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’na yazı gönderilmeli, ağır yaralanmalı veya ölümlü bir kaza söz konusu ise Cumhuriyet Başsavcılığı’na da bilgi verilerek belgelerin teslim edilmesi gerekir. Başvurular ile ilgili her bir işlem için kanunda belirtilen günleri geçirmeden hareket etmek önemlidir.
10 Yılı aşkın tecrübemiz ile ihtiyaç duyduğunuz tüm anlarda yanınızda oluyoruz, 7/24 uzman destek.